Je reist op saldo met je OV-chipkaart en checkt in-en uit met je OV-chipkaart.
Persoonlijke OV-chipkaart |
Anonieme OV-chipkaart |
Persoonsgebonden. |
Niet persoonsgebonden. |
Er kan een kortingsproduct op de kaart worden geladen. |
Er kan geen kortingsproduct op
de kaart worden geladen. |
Automatisch opladen is mogelijk. |
Automatisch opladen is niet mogelijk. |
Mogelijkheid tot blokkade bij verlies of diefstal |
Geen blokkade bij verlies of diefstal mogelijk. |
Te koop via: www.ov-chipkaart.nl. |
Te koop bij diverse winkels
en servicepunten in uw regio.
www.ov-chipkaart.nl/adresvinder. |
De verkoopadviesprijs van zowel een anonieme als een persoonlijke OV-chipkaart is vastgesteld op € 7,50.
Zorg voor voldoende saldo voor je reis. Saldo bestel je o.a. via onze webshop.
Een persoonlijke OV-chipkaart is gekoppeld aan een specifieke kaarthouder. Wanneer je gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart als vervoersbewijs, dient jouw identiteit overeen te komen met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart en indien deze een pasfoto vereist dan moet dit een gelijkende pasfoto zijn. Je mag dus niet de persoonlijke OV-chipkaart van een ander gebruiken.
Correctietarief en instaptarief
Weten we niet van welk station naar welke plaats je reist? Bijvoorbeeld omdat je bent vergeten in of uit te checken en dit niet zelf op tijd aanpast. Dan rekenen we een correctietarief of instaptarief. Bekijk wat voor jouw situatie geldt.
1. Correctietarief: als je op rekening reist (NS Flex)
Heb je een NS Flex-abonnement en je reist bij Keolis Bauwnet? Dan geldt er een correctietarief in verschillende situaties:
- Vergeten in of uit te checken: € 20
- Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement 40% korting € 12 (€20 x 0,6)
- Vergeten in of uit te checken met een kortingsabonnement 20% korting : € 16 (€20 x 0,8)
Je ziet het correctietarief op je volgende factuur in Mijn NS.
2. Instaptarief: als je op saldo reist
Reis je op saldo met een NS abonnement bijvoorbeeld het Dal Voordeel-abonnement of het Studentenreisproduct. Dan rekenen we een instaptarief. Soms is het instaptarief hoger dan de kosten voor je reis. Je kunt het verschil dan binnen 6 maanden terugvragen bij NS.
- Abonnement op saldo en Studentenreisproduct: € 10
- Weekend Vrij (op saldo) en Dal Vrij (op saldo): geen instaptarief als je binnen je abonnement reist, buiten je abonnement: € 10
- Altijd Vrij (op saldo): geen instaptarief
- Anonieme of persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement bij NS: € 20
- Anonieme of persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement bij Blauwnet: € 10
Iedereen mist wel eens een uitcheck. Op uitcheckgemist.nl kun je in drie simpele stappen jouw saldo terugvragen. Je kunt saldo terug vragen voor de volgende situaties:
- Vergeten uit te checken.
- Ingecheckt bij de verkeerde vervoerder.
- OV-chipkaart in-/uitcheckpalen op perron kapot. Kon niet uitchecken.
- OV-chipkaart in-/uitcheckpalen in bus kapot. Kon niet uitchecken.
Heb je met OVpay een uitcheck gemist? Check dit in de OVpay app. Hier zie je direct of je bent in-en uitgecheckt. Als je een uitcheck heb gemist kun je dit ook direct aanpassen in de app. Kijk
hier voor meer informatie.